איך לשפר את הביטחון העצמי שלנו?

כדי לשפר את הביטחון העצמי שלנו, עלינו קודם להבין שישנם סוגים שונים של ביטחון.

יש בטחון קיומי, יש ביטחון יישומי (הביטחון להוציא דברים אל הפועל), בטחון כלכלי, בטחון כללי ועוד. המאמר מתייחס לביטחון יישומי.
כשאנו רוצים לשפר את בטחון שלנו, או לחלופין מרגישים שהביטחון העצמי שלנו נמוך, יש לנו נטייה להכליל את התחושה הזו על כל מצב או התנהגות בחיים שלנו. אנו מרגישים שאין לנו בטחון כלל, וההרגשה הזו כשלעצמה מורידה לנו את הביטחון עוד יותר.
העניין הוא, שאם נבחן זאת יותר לעומק, נגלה שהמצב לא כל כך גרוע כמו שאנחנו חושבים. כי יכול להיות שבעבודה אני מאוד מקצועית ומרגישה בטוחה ואפילו טובה במה שאני עושה ואילו בתחום אחר כמו זוגיות, או מול הילדים אני מרגישה יותר מהוססת או חסרת בטחון.

אז מה זה אומר עלי? האם אין לי כלל ביטחון עצמי?

אם נבחן את הדוגמה הזו לעומק כנראה שהתשובה לכך תהיה לא. כי זו אומנם דוגמה אחת, אך אני בטוחה שתוכלו למצוא דוגמה נוספת מהחיים שלכם שמשקפת את אותו המצב. שיש לפחות מקום אחד שבו אתם מרגישים בטוחים במה שאתם עושים (זה יכול להיות בבישול, נהיגה או כל תחום אחר בחייכם שאתם עושים ואפילו לא שמים לב שיש לכם בטחון כשאתם עושים אותו מרוב שאתם פועלים על אוטומט!!).


וזה בדיוק מביא אותי לנקודה הבאה.
יש לנו המון דפוסים אוטומטיים שאנחנו עושים ביום יום ואנחנו פשוט לא שמים לב אליהם. אוטומט, הכוונה לפעולה שאינה מצריכה מאיתנו לחשוב, אנחנו עושים אותה מתוך הרגל כמו לרכב על אופניים או לנהוג ברכב. (כזו שאם יעירו אותנו מתוך שינה נוכל לבצע אותה!) זו הסיבה שבזמן נהיגה נוכל לשים מוזיקה תוך כדי, לפתוח חלונות או מזגן בלי קושי או מאמץ נוסף.

ואיך זה מתקשר לביטחון העצמי שלנו?
כדי להעלות את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי שלנו כל מה שעלינו לעשות הוא להעלות למודעות את הפעולות האוטומטיות שלנו. לשים לב לדברים הטובים שאנחנו עושים ומצליחים בהם, ולהעלות אותם למודעות. כמובן שעבור כל אחד ואחת הפעולות הללו יהיו שונות אך העיקרון נשאר זהה.

אז איך עושים את זה?

פשוט מאוד! אחד הדברים שעזרו לי להעלות את הביטחון בתחילת הדרך היה מחברת הצלחות. מחברת שבה כתבתי ותיעדתי כל יום 2-3 הצלחות שהיו לי. בד"כ כשאנחנו חושבים על הצלחות אנחנו מדמיינים הצלחות גדולות, אך כל הצלחה, גם אם היא הכי קטנה, ראויה לציון ולשבח. דוגמה להצלחה קטנה זה שיחה חשובה שדחיתם, פעילות ספורטיבית, 5 דקות מדיטציה או כל מטרה אחרת שהצבתם לעצמכם באותו יום והשגתם אותה.

אין ספק, בהתחלה זה יצרוך מאמץ (כמו כל פעולה חדשה שעלינו ללמוד), אך לאחר כמה חזרות כאלה המוח שלנו יתרגל ויהיה לו קל יותר למצוא את ההצלחות הקטנות (והגדולות!), כי פשוט אימנו אותו לחשוב ככה.

קולטים את האירוניה?
כדי להעלות את הביטחון העצמי עלינו להעלות למודעות את הפעולות האוטומטיות אותן אנו עושים בביטחון מלא בלי לשים לב. ואז כשאנו מאמנים את המוח שלנו להעלות אותן למודעות אנו הופכים את המיומנות הזו לפעולה אוטומטית, ובכך אנו מעלים את תחושת הביטחון והערך העצמי שלנו בעיני עצמינו.

חשוב לזכור שככל שהמיקוד שלנו יהיה מכוון יותר פנימה, אל המחשבות, התחושות והפעולות שלנו, כך נוכל להעצים ולחזק יותר את תחושת הביטחון והמסוגלות שלנו. ולהיפך, ככל שהמיקוד שלנו יהיה מכוון יותר החוצה, נמשיך להיות תלויים בציונים ובפידבקים חיצוניים, ובכך הביטחון שלנו יתערער כיוון שהוא מושפע מאישורים מהסביבה שהם לא אנחנו.

שתפו

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

לייעוץ ללא עלות אנא השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם